20 oct 2010

Si la inclusió és la resposta ¿Quina és la pregunta? Jornada Tècnica Institució Balmes

Si plantegem la inclusió com la possibilitat d’acollir i donar lloc a la singularitat de cada alumne/a, dins de l’espai social de l’escola, la podrem pensar com un fet generalitzable al procés educatiu de tot l’alumnat. Es tracta d’una qüestió que afecta tots els nens, tinguin o no necessitats educatives especials. És, per tant, un debat que transcendeix la dicotomia escola ordinària / escola d’educació especial.

A l’època actual, marcada per la globalització, hi ha una forta tendència a esborrar o amagar les diferències. Aquesta recerca de l’homogeneïtzació, amb la tendència a la suposada normalitat que
implica, no té en absolut en compte allò que és més propi de cadascú, amb un funcionament que se situa en contra d’una veritable inclusió.

La tasca educativa es basa fonamentalment en l’encontre dels professionals amb els alumnes i les seves famílies; i aquest encontre requereix el consentiment dels uns i els altres.
Pot ser la inclusió una oportunitat per a reflexionar sobre creences i inèrcies que afecten la pràctica educativa? Estem els professionals de l’educació oberts -més enllà del que es
pot programar i calcular- a acollir diferents formes d’aprendre, diferents modalitats de vincle?
Com hem d’acompanyar l’alumne en la seva recerca d’un lloc de confiança que li permeti articular la seva singularitat a la dimensió social?

Voldríem dedicar aquesta jornada a conversar sobre aquestes i altres qüestions que ens genera la tasca educativa, així com sobre allò que ens preocupa i allò que ens anima.

Conferència inaugural: Sr. Carlos Skliar. Doctor en fonologia i investigador en l’àmbit de l’educació.
Conferència de clausura: Sr. Philippe Lacadée. Psicoanalísta i psiquiatre
Dia 27 de novembre de 2010
Lloc: sant Boi de Llobregat

consultar programa programa

No hay comentarios:

Publicar un comentario